måndag 9 januari 2012

Min sjukdom.

jaha.. då var det dags igen. gjorde det för två år sen nu och det är en fasa för mig. något jag hatar, något jag vill bli av med men aldrig kommer att bli.
äta äckliga tabletter för resten av mitt liv, och började vid 7 års ålder..
det är en riktig pest jag går igenom innan undersökning, med saltlösande och ingen mat på ett dygn. jag hatar det. man blir trött, grinig och framför allt svimfärdig. jag fruktar denna dag, det kommer jag alltid att göra. dessa undersökningar som ändå inte förbättrar något. en fruktan och ett hat jag känner mot min kropp. den 30 januari är det dags, och jag fruktar den dagen redan nu....

Allt om min sjukdom kan ni läsa här:
Oftast är slutet av tunntarmen och delar av hela tjocktarmen drabbade. Inflammationen sträcker sig över alla tarmvägglager. Buksmärta, viktminskning och diarré samt blodig avföring är vanliga symtom. Perianala fistlar (blindgångar kring anus) och aftösa sår i munnen kan förekomma. Oftast är bara delar av tarmen drabbade med tydliga gränser mellan friska och sjuka regioner.
Crohns sjukdom kan vara kopplad till ledinflammation (artrit), knölros och ögoninflammation (uveit).
Sjukdomen är kronisk och går i skov (perioder). Den är också autoimmun. Sjukdomens orsak är okänd men misstänks vara dels miljöfaktorer och dels en medfödd genetisk känslighet. Det finns ett fåtal fall då personer blivit friska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar